In opdracht van ProRail is men momenteel bezig met de bouw van een nieuwe brug voor het treinverkeer tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn Centrum. Deze zal komen te liggen over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen de ‘gele’ Hogeweidebrug en de bestaande spoorbrug. Omdat het aantal sporen van twee naar vier wordt uitgebreid, is deze extra brug nodig. Drie boogdelen van de 170 meter lange spoorbrug zijn door HSM Steel Structures op een werf in Schiedam en de drie dekdelen zijn bij Hollandia in Krimpen aan de IJssel voorgebouwd. De boogdelen van de brug wegen per stuk 600 ton en zijn 56 meter lang en de transporthoogte is bijna 9 meter. In drie transporten over water gaan de spoorbogen en rijdekken van de nieuwe brug naar de voorbouwlocatie in Utrecht. Daar worden de onderdelen vanaf een ponton op de kant gereden, waar de brug door een bouwcombinatie van ProRail, BAMInfra en HSM Steel Structures vervolgens wordt afgebouwd. Medio november wordt de complete spoorbrug ingevaren tussen de twee bestaande bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal Naar verwachting is de nieuwe brug in april volgend jaar klaar voor gebruik. Aansluitend gaat de ‘oude’ spoorbrug zeven maanden buiten bedrijf voor een opknapbeurt. De spoorverdubbeling is nodig om het toenemende treinverkeer op te kunnen vangen.
Klik op een foto voor een full-screen afbeelding.