Hogeweidebrug
Hogeweidebrug
Deze brug wordt in de volksmond ook wel Douwe Egberts brug, Koffiebrug of Gele brug genoemd.
Met de bouw van Leidsche Rijn werd het noodzakelijk dat er een verbeterde verbinding kwam tussen het centrum van Utrecht en het nieuwe stadsdeel. Op 16 september 2007 werd daarom tussen de Vleutensebrug en de Douwe Egberts fabriek de nieuwe Hogeweidebrug geplaatst, die op 3 juni 2008 werd geopend. Deze brug is twee keer zo breed als de Vleutensebrug en biedt ruimte aan twee rijstroken voor autoverkeer, een busbaan van twee rijstroken en een fietspad.
Met de bouw van Leidsche Rijn werd het noodzakelijk dat er een verbeterde verbinding kwam tussen het centrum van Utrecht en het nieuwe stadsdeel. Op 16 september 2007 werd daarom tussen de Vleutensebrug en de Douwe Egberts fabriek de nieuwe Hogeweidebrug geplaatst, die op 3 juni 2008 werd geopend. Deze brug is twee keer zo breed als de Vleutensebrug en biedt ruimte aan twee rijstroken voor autoverkeer, een busbaan van twee rijstroken en een fietspad.
In het weekend van 28 en 29 juni 2008 werd de oude Vleutensebrug losgesneden van de landhoofden, en zeven weken later verplaatst naar de westelijke oever van het Amsterdam-Rijnkanaal. Op deze plek werd de brug in ongeveer een maand tijd gesloopt. Op de foto links boven wordt de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal verplaatst van de bouwlocatie op het voormalige terrein van sportvereniging UVV naar de definitieve plaats van bestemming. De foto rechts boven is gemaakt vlak voordat de “gele brug” kwam aanvaren. Tevens is de oude Vleutensebrug nog te zien. Op de grote foto onder is het eindresultaat van de hele operatie te zien.