mrt 242018
 

Zaterdag 24 maart – Twee weken geleden beleefde de PAL-V (Personal Air Land Vehicle) , de eerste vliegende auto ter wereld, zijn wereldprimeur op de Autosalon van Genève en vandaag was hij voor het eerst in Nederland ‘live’ te bewonderen tijdens een nieuw auto-event ‘The Wall of Cars” in het winkelcentrum The Wall te Utrecht.

Na tien jaar voorbereiding is het definitieve ontwerp, de PAL-V Liberty Pioneer, klaar om in de verkoop te gaan. Het rijdende vliegtuig is nu klaar voor productie, het wachten is alleen nog op certificering door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het vervoermiddel wordt in een oplage van 90 stuks gebouwd en gaat 499.000 euro kosten. Daarvoor krijgt de chauffeur/piloot een tweepersoons voer- en vliegtuig ter grootte van een Volkswagen Golf dat op de weg 160 km/u kan halen en in de lucht 180 km/u. Het ombouwen van auto naar vliegtuig duurt ongeveer vijf minuten. Voor het besturen van de PAL-V is een regulier rijbewijs B nodig, om het toestel te vliegen dient de piloot over een vliegbrevet te beschikken. De eerste geïnteresseerden hebben zich al gemeld.PAL-V gyrocopterPAL-V gyrocopterPAL-V gyrocopter

mrt 142018
 

Woensdag 14 maart – Na de opbouw van de staalconstructie werd vandaag de “Start Montage” gevierd van de eerste kelk van de bijzondere overkapping van het nieuwe busstation Leidsche Rijn Centrum.

Voor info en foto’s over het busstation zie: https://leidscherijninbeeld.nl/?p=4482

Klik op een foto voor een full screen afbeelding.

 

mrt 122018
 

Maandag 12 maart – Aan de zuidkant van het NS-station Leidsche Rijn Centrum zijn momenteel de montagewerkzaamheden voor de overkapping van het nieuwe busstation in volle gang. Omdat het nieuwe busstation is gelegen op de overkapping van de snelweg A2 zijn er, om beschadigingen aan het tunneldak te voorkomen, voor wat betreft het gewicht bijzondere eisen gesteld aan de constructie .

Het ontwerp van architect Annebregje Snijders bestaat uit een constructie van tien stalen kolommen waarop eveneens tien zeshoekige hoge kelken rusten. De kelken zijn uitgevoerd in pvc-doek en leiden het regenwater via de kolommen weg. De vorm van de ‘kelken’ is een klokvorm met de tuit aan de onderzijde. Tussen de tien zeshoekige ‘kelken’ zijn driehoekige kleinere membraanconstructies van pvc-doek voorzien. Deze zijn met de punt naar boven gericht.

Klik op een foto voor een full screen afbeelding.Montage overkapping busstationMontage overkapping busstationMontage overkapping busstationMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumMontage staalconstructie busstation Leidsche Rijn CentrumBusstation Leidsche Rijn Centrum